Hilsner fra gamle elever

Vi har modtaget disse udtalelser og hilsner fra tidligere elever. De kan evt. bruges som inspiration til, hvad en studentereksamen kan føre til.

 

Ministersekretær for kirkeministeren Anna Sophie Wiese (student 2005) sender denne hilsen:

Når jeg tænker tilbage på min gymnasietid, er jeg glad for, at jeg udnyttede tiden til at dyrke mine interesser, og ikke kun fokuserede på at score høje karakterer. 
Jeg valgte musik på højt niveau, tog et år på MGK ved siden af 3. g, sang i kor, spillede musical og engagerede mig vildt i elevrådsarbejdet både lokalt og på landsplan. 
Selvom det virkede som krumspring, blev jeg klogere på mig selv og på, hvilken retning jeg skulle følge: Musikken holdt ligeså stille op med at være sjov, da det blev for seriøst, mens samfundsinteressen og det politiske engagement kun voksede, jo mere jeg arbejdede med det. 
Mine lærere fra den gang ville nok sige, at jeg kunne have fået meget mere ud at undervisningen, hvis jeg havde leveret en større arbejdsindsats – og de har helt ret, for mit fokus lå tusind andre steder. Alligevel havde især min dansklærer og min musiklærer et virkelig godt blik for at give mig med- og modspil, og ikke mindst sætte mig kærligt på plads, når det var nødvendigt. Og det hændte. 
Efter 3. g begyndte jeg på statskundskab i Aarhus, og fem et halvt år senere rykkede jeg til København og fik mit første job. Jeg tror, at meget af det, der gør mig dygtig til mit job, i virkeligheden er alt det jeg ikke har lært på studiet, selvom det naturligvis danner det faglige fundament. 
Det jeg kan se i dag er, at den retning jeg fandt i min gymnasietid ikke handlede om at vælge det ene fra og det andet til, men om at beslutte, hvor tyngden skal ligge. Glæden ved musik forsvinder jo ikke af, at man læser statskundskab.

 

Musiker Mette Dahl Kristensen (student 2006) har sendt os denne hilsen:

En lille hilsen fra en gammel gymnasieelev, der sidenhen ernærer sig som musiker, med alt hvad den titel indebærer. Jeg startede på Det Jyske Musikkonservatorium i Aarhus umiddelbart efter min studentereksamen i 2006.
Det var til tider hårdt at gå på gymnasiet, da jeg samtidig gik på MGK i Skive. Skive Gymnasium var dog utrolig hjælpsomme i denne sammenhæng. Jeg oplevede, at mine lærere viste stor interesse for mine musikaktiviteter, men især havde de stor forståelse, og alle bakkede om, at jeg kunne få lavet en fire-årig studentereksamen. Dette er jeg helt utrolig taknemmelig for i dag.
Selvom det jo ikke er et krav, at have en studentereksamen for at komme på musikkonservatoriet, så oplever jeg, at det har hjulpet mig helt utrolig meget. Bl.a. måtte jeg finde alle mine gamle tyskbøger frem, da jeg skulle til Østrig på udveksling ;)

At blive uddannet musiker er meget sjældent ensbetydende med et fuldtidsjob, så derfor skal man skabe sit arbejdsliv selv. Mit er stykket sammen af undervisning, komposition, arrangementer, koncerter, indspilninger og en stor mængde kontorarbejde. Derfor er den almene dannelse jeg fik på gymnasiet guld værd!

Tusind tak til alle jeg mødte på min vej på gymnasiet, men især Helle, Vagn, Annemarie og Mette der var med til at gøre det lidt nemmere at komme igennem fire meget travle år.

Læs mere om livet som musiker på Mettes hjemmeside www.mettedk.com

 

Jurist Søren Kopp skriver den hilsen:

"Hermed en lille hilsen fra San Fransisco, hvor livet nu har bragt mig for at uddanne mig yderligere et år i jura på Berkeley.

Jeg har nu været jurist i 5 år, heraf 2 år som advokat i København.

Det er en helt ubeskrivelig fornemmelse at sidde på den anden side af verden - på en af verdens bedste uddannelsesinsitutioner - og kunne stole på ting og citere ting som man for snart 12 år siden lærte af sin historielærer i Skive - og modtage anerkendelse fra 140 af de klogeste jurister fra den øvrige verden - det er sejt. Jeg sender dig og Skive Gymnasium ved Marianne Mide Michelsen en kæmpe tak.

Tak for inspiration til videre studier."

 

Højesteretsdommer, dr.jur. Jens Peter Christensen (Matematisk-fysisk student 1975) sender denne hilsen:

"Hvis man skal være en god jurist, skal man have sans for det danske sprogs mange nuancer. Den sans fik vi hos vores dansklærer. Han var en mester i det danske sprog, og han lærte os, hvad god litteratur er. Viden om samfundet er også vigtig for en jurist. Den viden sørgede vores historielærer for, at vi fik. Begge lærere brændte for deres fag, og de har betydet meget for det, jeg har beskæftiget mig med siden hen."

"Da jeg gik på Skive Gymnasium, var jeg på det danske juniorlandshold i roning. Jeg roede single-sculler og var stærkt interesseret i alt om kondition, iltoptagelse og fysiologi. Vores biologilærer sørgede for, at gymnasiet anskaffede alt muligt testudstyr, som jeg og en klassekammerat så lavede en masse avancerede forsøg med. Jeg blev så bidt af det, at jeg efter gymnasiet ville læse til læge. Desværre havde jeg glemt, at jeg ikke kunne tåle at se blod."