– Fakta om skolen
– Kvalitetssikring, elevtrivsel og nøgletal
– Personale
– Bestyrelsen
– Ferieplan
– Stillingsopslag
– Antimobbestrategi
– Studie og ordensregler
– Sprogstrategi
– Oversigtsplan
– Strategiplan
– Vedtægter
– Fastholdelsespolitik
– Persondata & Cookies
– Jubilæumsbog (1968-2018)
– Tal R: Fugle flyver af og til bort
– Årsskrifter
– Fastholdelsesstrategi
Skive Gymnasium er en skole i konstant udvikling – en moderne skole med faglighed og kvalitet som fundament.
Skolen er præget af respekt og engagement hos både elever og medarbejdere. Vi vægter miljø, fællesskab, kreativitet og ansvarlighed højt, fordi disse værdier er vigtige forudsætninger, for at eleverne får et godt udbytte af undervisningen.
Skolen er placeret i naturskønt i en grøn oase tæt på Skive by.
Skolen har eksisteret siden 1968 og har til huse i indbydende bygninger, der er renoveret og udbygget til at facilitere moderne undervisningsformer, men som stadig har charmen og varmen fra 1960’erne.
– Skolens ca. 650 elever er fordelt på 19 STX-klasser, 4 HF-klasser.
– Der er 82 ansatte, hvoraf de 63 er lærere.
– Skolen er beliggende på en 7 hektar stor grund, med mere på end 8000 m2 bygningsareal.
– Der er over 40 undevisningslokaler, to sportshaller, administration, kantine mv.
Drømmmer du om en studenterhue? Så har vi de perfekte rammer til dig og dine nye klassekammerater. Smukke rammer, en hyggelig atmosfære og lærere, der brænder for at dele deres viden og passion med dig. Her gør vi os umage, i alt hvad vi gør – og sørger altid for, at ingen føler sig alene. Vi tror på, det er lysten, der gør forskellen.
Læs mere i de eksterne dokumenter, der er linket til herunder :
Mogens Garder, formand for bestyrelsen,
E-post: mogens.garder@gmail.com
Mobil: 40709632
Louise Maagaard Høybye, skoleleder, Skive Kommune
Helle Doktor Simonsen, VIA
Ina Nyvang, Skive Byråd
Jan Laursen, Aarhus Universitet
Martin Bundgaard , medarbejderrepræsentant
Lene Raae Søndergaard, medarbejderrepræsentant
Patrick Nørgaard Kristensen, elevrepræsentant
Peter Møller Mink, elevrepræsentant
Sommerferie 2024
Fra lørdag d. 29. juni 2024 til og med søndag d. 11. august 2024
Efterårsferie (uge 42)
Fra lørdag d. 12. oktober 2024 til og med søndag d. 20. oktober 2024
Juleferie
Fra lørdag d. 21. december 2024 til og med søndag d. 5. januar 2025
Vinterferie (uge 7)
Fra lørdag d. 8. februar 2025 til og med søndag d. 16. februar 2025
Påskeferie (uge 16)
Fra lørdag d. 12. april 2025 til og med mandag d. 21. april 2025
Kr. Himmelfart
Fra torsdag d. 29. maj 2025 til og med søndag den 1. juni 2025
Grundlovsdag
Mandag d. 5. juni 2025
Pinseferie
Fra lørdag d. 7. juni 2025 til og med mandag d. 9. juni 2025
Sommerferie 2025 starter
Fra lørdag d. 28. juni 2025
Sommerferie 2025
Fra lørdag d. 28. juni 2025 til og med søndag d. 10. august 2025
Efterårsferie (uge 42)
Fra lørdag d. 11. oktober 2025 til og med søndag d. 19. oktober 2025
Juleferie
Fra lørdag d. 20. december 2025 til og med søndag d. 4. januar 2026
Vinterferie (uge 7)
Fra lørdag d. 7. februar 2026 til og med søndag d. 15. februar 2026
Påskeferie (uge 16)
Fra lørdag d. 28. marts 2026 til og med mandag d. 6. april 2026
Kr. Himmelfart
Fra torsdag d. 15. maj 2026 til og med søndag den 17. maj 2026
Pinseferie
Fra lørdag d. 23. maj 2026 til og med mandag d. 25. maj 2026
Grundlovsdag
Mandag d. 5. juni 2026
Sommerferie 2026 starter
Fra lørdag d. 27. juni 2026
Der er på nuværende tidspunkt ingen stillingsopslag.
Formål
Antimobbestrategien har til formål at sikre, at alle eleverne ikke udsættes for mobning i forbindelse med deres skolegang på gymnasiet. Som elev skal man kunne deltage i alle skolerettede aktiviteter og blive mødt med tolerance og respekt. Det gælder både på skolen og uden for undervisningstiden og på de sociale medier. Se også skolens studie- og ordensregler (https://skivegym.dk/studie-og-ordensregler/).
Definition af mobning
Mobning er et gruppefænomen, der opstår i en uhensigtsmæssig kultur i en klasse eller en gruppe. Vi følger DCUMs definition af mobning.
Mobning kan ske ved, at en bestemt person udpeges som mærkelig og dermed ikke som en del af gruppen. På den måde skader man denne person, man forfølger ham/hende og stopper ikke med at drille, slå, råbe, skrive dårlige ting eller grine, selv om den anden siger stop. Når man mobber, bruger man sin magt i gruppen på en meget negativ måde: Man gør sig til herre og dommer over en anden person, som man forsøger at skade. Det er mobning, når andre ikke respekterer en bestemt person og dennes grænser for, hvad der er acceptabelt. Det er mobning, når man ser ned på en anden person og bevidst nedgør den anden, for eksempel:
Drillerier er mere spontane og tilfældige og formålet med drilleri er ikke udelukkelse fra fællesskabet.
Konflikter er uoverensstemmelser om en bestemt sag mellem to mennesker, der begge handler. Mobning er ikke en konflikt, men et overgreb.
Digital mobning
I en tid hvor sociale medier og digitalisering spiller en større og større rolle i hverdagen, bør der være et særligt fokus på digital mobning. Digital mobning er imidlertid svært at opdage, da den ofte foregår i lukkede fora, hvor skolen ikke har adgang, og hvor rollerne i øvrigt kan være uklare. Digital mobning kan eksempelvis bestå i at dele krænkende eller diskriminerende materiale på sociale medier eller at udelukke personer fra sociale medier/fora (klassegruppe eller lignende).
Forebyggelse af mobning
Der gennemføres årligt en trivselsundersøgelse, der drøftes med elevrådet og de enkelte klasser. Trivsel er også et tema på de løbende møder mellem elevrådet og skolens ledelse.
Hvis man oplever mobning
Når skolen bliver gjort opmærksom på tilfælde af mobning, vil sagen bliver undersøgt til bunds bl.a. ved at tale med de involverede parter og eventuelle vidner. Når der er skabt overblik over sagen, og det er klarhed over alvorsgraden vil der, afhængigt af sagens omfang: